• gids53

Dulle Griet ontmoet Leen Huet

Bijgewerkt: mrt 22

Vrijdagavond 24/1/2020 ontvangt Jeroen Olyslaegers Leen Huet, Breugel-biografe en kenner bij uitstek van zijn leefwereld, om samen de Dulle Griet te bekijken en te bespreken. Waar kan dat beter dan in het Mayer van den Bergh Museum, waar Griet al meer dan 100 jaar thuis is. In de zaal zitten 35 aandachtige luisteraars, hoe zal Leen Huet de mysterieuze Griet interpreteren? Jeroen lanceert direct zijn openigsvraag, het jaar 1563! Dit is het jaar van Pieter Breugel's huwelijk met Maaike Coecke, zijn verhuis naar Brussel en sinds de restauratie van het schilderij, tevens de nieuwe datering van het werk. Volgens Huet - Breugel schilderde vooral tijdens de zomermaanden - heeft hij de Dulle Griet nog in Antwerpen geschilderd voor hij vertrok! Op de vraag der vragen, wat had Pieter Breugel voor ogen toen hij de Dulle Griet schilderde, is er volgens Huet geen eensluidend antwoord (misschien vinden we dat antwoord wel nooit). We moeten vooral trachten te kijken naar het werk vanuit het dagelijks leven van de 16e eeuwse mens. Hij kende zijn pappenheimers zeer goed en zal het werk misschien beter begrepen hebben dan wij? Volgens haar is het wel degelijk de Hel, of alvast een zeer hels tafereel. In de hel brandt het vuur, in de hel leven er zeer vreemde Boschiaanse wezens (de Helse Bosch, weet u wel) en zijn er Reuzen! Griet is een reuzin, de figuur op het dak is een reus (een verwijzing naar Antigoon misschien?)! Een reus is een wezen dat 5x groter is dan een mens, dat staat zelfs in de Bijbel. Fritz Mayer heeft de Griet gemeten destijds, ze is 78cm groot en dus vijf keer groter dan de vrouwtjes in de troep die ze leidt! Is Griet een Woeste, wilde Vrouw die de mannen onder de knoet houdt, een soort manwijf dat de plak zwaait en rooft in de Hel? Verwijst haar naam naar de Margaretha's die de Nederlanden bestuurden destijds? En wie was de opdrachtgever? Een Antwerpse kunstverzamelaar? En was deze op zoek naar een Boschiaans aandoend schilderij? Na 45 minuten zeer interessante bespiegelingen moet Jeroen echter het gesprek afronden, hij moet nog andere gasten hun licht laten schijnen op die verdomde mysterieuze Dulle Griet. Blij dat ik er als gids 53 mocht bij zijn, een gids moet blijven leren, indrukken opdoen, zich overtuigingen vormen! Een topinitiatief van het Mayer van den Bergh Museum.


13 keer bekeken

© 2019 Gids 53. Alle rechten voorbehouden.